شما اینجا هستید | 

بازاریابی درصنعت ساختمان (قسمت پنجم)

217
0
0
بازاریابی درصنعت ساختمان (قسمت پنجم)

 

تکنیک های مقابله با رقبا

بازاریابی درصنعت ساختمان (قسمت پنجم)

 

پیش قراول (پیشگام) :

شرکتی است که برای اولین بار اقدام  به تولید و فروش یک کالا یا خدمت جدید می کند. پیش قراول بودن در یک صنعت جدید یا در یک کشور خارجی، منجر به سهم بزرگتر از بازار و ثروت بیشتری برای سهامداران می شود .

 

پس گام :

پیش قراول بودن، مضراتی هم دارد: از جمله از  دست دادن مزایایی که شرکت های پس گام از آن بهره مند می شوند. این شرکت ها می توانند از پیشرفت های تکنولوژیک دیگران تقلید کنند (و در نتیجه هزینه های تحقیق و توسعه خود را پایین نگه دارند)، با آگاه شدن از وضعیت بازار محصولات جدید، ریسک خود را حداقل کنند و از کم توجهی طبیعی شرکت های پیش قراول به بخش هایی از بازار، به نفع خود استفاده کنندبا وجود این، تحقیقات نشان می دهند که مزایای پیش گام ها را نمی توان در تمامی صنایع عمومیت داد: چرا که تفاوت هایی در موانع ورود و منابع رقبای ویژه وجود دارد .

 

تاکتیک های موقیعت بازار: کجا رقابت کنیم؟

یک شرکت یا واحد تجاری می تواند یک استراتژی رقابتی را به شکل تهاجمی یا تدافعی اجرا کند. یک تاکتیک تهاجمی معمولا” در موقعیت بازار رقیب موجود اجرا می شود. در مقابل، یک تاکتیک تدافعی معمولا” در بازار فعلی خود شرکت و به عنوان دفاعی در برابر حمله احتمالی رقیب اجرا می شود .

 

تاکتیک تهاجمی:

انواع تاکتیکهایی که برای حمله به رقبا مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

 

1- حمله از مقابل :

این تاکتیک مبتنی بر حمله به نقاط قوت رقیب به جای نقاط ضعف او به طور مستقیم و از روبروست . اگر چه برای انجام این تاکتیک باید از منابع بسیاری استفاده کرد و در صورت موفقیت و پیروزی سودهای کلانی به دست خواهد آمد. پیامد این تاکتیک بستگی به این دارد که رقیب تا چه اندازه حوصله و قدرت مقاومت و مقابله داشته باشد شرکت مایکروسافت از این استراتژی استفاده می کند.

 

2- حمله از اطراف:

در این مورد یک ناحیه جغرافیائی یا بخشی از یک بازار که در آن رهبر بازار آسیب پذیر است انتخاب می شود . یکی از راهها پاسخگویی به نیازهایی است که رهبر بازار نتوانسته است رفع کند . ژاپنیها معمولا" برای رقابت در صحنه بازار از این روش استفاده می کنند. نمونه بارز آن تولیدات شرکت تویوتا در آمریکا است .

 

3- محاصره :

این تاکتیک حمله ای است همه جانبه و وسیع بر ضد دشمن و در واقع محاصره او تا زمانی که اراده و مقاومتش بشکند . شرکت سیکو در بازار ساعت با عرضه انواع ساعتها وتنوع بسیار وسیع ، از این تاکتیک استفاده کرده و بازار ساعت را در محاصره خود قرار داده است .

 

4- حمله حاشیه ای :

این تاکتیک در بازارهای دارای تکنولوژی برتر ، بسیار متداول است .در این حمله ، چالشگر یا حریف مبارز تلاش می کند در حاشیه و جدا از تکنولوژی موجود ، باعرضه تکنولوژی جدید ، بازار را در دست بگیرد . اگرچه این تاکتیک نیازمند سرمایه گذاری است ، در صورت موفقیت می تواند بازار خودی را نفوذ پذیر سازد. این تاکتیک را شرکت سامسونگ در زمینه تولید تلویزیون های بزرگ مورد استفاده قرار داده است .

 

5- حمله چریکی ( بدون ساختار ) :

این نوع حمله در صورتی که منابع مالی کافی وجود داشته باشد مناسب است . چالشگر به انتخاب خود حمله را آغاز می کند و هدفش تضعیف روحیه رهبربازار است تا سرانجام امتیازاتی برای خود کسب کند.

 


دکتر ابراهیمی
مدرس آکادمی های کسب و کار
مشاور فروش و برندینگ برند های معتبر بین المللی
مدرسه کسب و کار
succeswork@